Het rapport van de PBL stelt dat oldtimers moeten geweerd uit milieuzones in
elke bebouwde kom en het was aanleiding om de vrijstelling van
motorrijtuigenbelasting voor oldtimers ter discussie te stellen.
De FEHAC betreurt de kwaliteit van het rapport en heeft er met hulp van
onafhankelijke deskundigen gehakt van gemaakt. Zo stelt de FEHAC dat het
aantal kilometers dat oldtimers rijden veel te hoog wordt ingeschat.
Het PBL nam de cijfers van oldtimers die dagelijks gebruikt worden als norm
voor alle oldtimers en komt daarmee op anderhalf miljard kilometers per
jaar. Volgens de FEHAC gaat het echter om één miljard kilometer, liefst een
derde minder. Veel berekeningen in het rapport zijn daarom onjuist, zoals de
uitstoot van NOx en partikels.
MRB-vrijstelling
De FEHAC heeft verder ook kritiek op het feit dat het PBL de uitstoot van NOx
en partikels alleen afzet tegen het totaal van personenauto’s en niet tegen
het totaal van het wegverkeer. Vrachtwagens en bussen worden onterecht
buiten de cijfers gelaten.
De FEHAC komt tot de conclusie dat het effect van oldtimers op de
luchtkwaliteit in ons land zeer gering is. De organisatie betreurt het dat
een PBL-rapport van deze kwaliteit heeft geleid tot discussie over de
MRB-vrijstelling. In de oldtimerwereld is daardoor grote onzekerheid
ontstaan over de toekomst en die heeft al geleid tot grote schade bij
bedrijven die oldtimer-liefhebbers helpen bij het in stand houden van hun
voertuig.
De FEHAC benadrukt overigens weer dat het geen voorstander is van het gebruik
van een oldtimer als dagelijks vervoermiddel.
Lees meer autonieuws op Carros.nl.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl